Direktlänk till inlägg 20 oktober 2007

på tal om ngt helt annat som alltid berör mig oerhört

Av djess - 20 oktober 2007 20:56



såg en debatt på svt häromkvällen. om våldtäkt.

det är nästan alltid samma sak. samma frågor som tas upp, samma exempel. och det gör mig så oerhört ledsen. skall det någonsin gå framåt?


när skall de som är offer börja ses som just offer i domstolen?

när skall rättssystemet sluta upp med att förnedra och förolämpa offrena?

när skall offret få sin rättvisa?


varför spelar det ingen roll vad den åtalade hade för kläder på sig? varför spelar inte hans dryckesvanor någon roll? eller hans sexuella bakgrund? borde det inte vara DET man fokuserar på istället, om man nu skall fokusera på de frågorna? är det inte troligare att man kanske ser ett mönster där istället för att höja ögonbrynen och misstro tjejen som blev drogad och våldtagen av alla möjliga BARA FÖR ATT HON HADE FEL KLÄDER PÅ SIG?

det finns inget som heter fel kläder.

tamigfan, vi lever på 2000talet, inte tidigt 1900tal. det är pinsamt, PINSAMT, och så oerhört förolämpande. att man inte blir tagen på allvar.


gud..jag vet inte. jag blir inte ett dugg klokare. jag har läst så mkt om våldtäkt, om rättegångar, när lagarna stiftades, ändrades, synen på kvinnor genom åren, jag har gjort arbeten om det här i skolan.

det enda jag vet med säkerhet är att jag aldrig ngnsin skulle anmäla en våldtäkt.


inte så som det ser ut idag.

och det beundrar jag er, som verkligen vågar anmäla, ert mod och er styrka att orka gå igenom en sådan sak.


jag hoppas verkligen att sverige ändrar sin syn. och skiljer på brottslingar och offer.


fyfan..

 
 
Ninni

Ninni

21 oktober 2007 20:00

Fel kläder, så som fullständig nakenhet, skulle möjligen kunna ge förargelse väckande beteelse eller va det heter. Det ger f*n inte någon en rättighet till att våldta.
Det här är ett ämne som kan få mig vansinnig och tappa tron på rättväsendet.
När ska fru Justisia kliva in på 2000-talet?!

http://ninnitokan.blogg.se

 
Ingen bild

Martin

22 oktober 2007 23:46

Här i Kalmar var det en snubbe som fick smaka på kuk av fyra tjejer, alla skrattar åt honom, han måste ha det tufft.

 
Lisa

Lisa

7 november 2007 12:43

Jag anmälde.
Fick frågor om hur många jag hade haft sex med. Min mamma satt med i rättegängen så jag blev helt paff över frågan och kunde inte svara... Hallå mamma är här liksom. Domaren frågade istället om jag var oskuld eller inte dårå.. Öhm? Som om det egentligen skulle göra nån skillnad i brottet, det kunde ju inte han veta som våldtog? Äsch nu vet jag inte vad jag skriver.. Men jag är glad att jag anmälde iaf. Fick 85 tusen och så hamnade idioten i fängelse ett tag. Jag har sett honom 2 gånger efter.. han bor i en by utanför staden jag kommer ifrån.. Åh fy fan vad rädd jag blev när jag såg honom första gången, på arbetsförmedlingen av alla ställen. Straffet borde vara högre, verkligen!

http://lisawikstrom.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av djess - 2 februari 2009 15:13

  vi gör såhär istället; denna bloggen får stå kvar tills alla mina läsare hittat till den nya.         http://jesswylde.blogg.se   ses där.   ...

Av djess - 13 januari 2009 13:14

    det är så bra att jag vill gråta:    

Av djess - 13 januari 2009 12:48

    jag och min bror snackade könsneutrala namn en dag. att det vore rätt coolt om jag hade hetat charlie. typ. eller sam. som förkortning ni vet.   då kom han tänka på en tjej i karlshamn. hon heter charlie frank.   frank är hennes efternamn. DET ty...

Av djess - 13 januari 2009 12:40

    jag skall ut och springa. men jag har inte kommit ngnstans än. vad jag vet. jag sitter här och snurrar på pysens stol, sörplar kaffe och lyssnar på nikola. jag hittar tusen saker att göra istället för det jag borde. dessutom är jag trött. då kän...

Av djess - 13 januari 2009 12:14

    nikola sarcevic - roll, roll and flee

Ovido - Quiz & Flashcards