Direktlänk till inlägg 13 november 2008

HUR ÄR DET MED FÖRDOMAR MOT FÖRDOMAR, DÅ?

Av djess - 13 november 2008 23:29



det här med fördomar. jag har verkligen grubblat på det de senaste dagarna. hur det egentligen fungerar, åt vilket håll det är okej, OM det är okej att ha fördomar mot någon persons fördomar?


att vi har fördomar är omöjligt att komma ifrån. det är lite som en medfödd grej, vi har någon fördom mot något här i världen. det kan vara väldigt harmlöst och i andra fall...inte riktigt lika harmlöst. det finns fördomar som bygger på rädsla, fördomar som bygger på erfarenheter, fördomar som bygger på hat, fördomar som bygger på påtryck från sin omgivning.


jag har fördomar. mot idealen. jag har fördomar mot en viss typ av person. det som är så fantastiskt är att de jag haft starka fördomar mot/om är idag mina närmaste vänner.


jag är medveten om att jag har fördomar, jag ger det därför en chans att bevisa motsatsen innan jag fäller någon slutgiltlig dom. jag tycker inte det är hemskt. det är mänskligt. människor har fula sidor. ofrånkomligen.


men min undran.. hur är det med fördomar mot någons fördomar?

jag har en vän, eller hon kanske inte direkt är min vän idag, som har fördomar. väldigt rasistiska och främlingsfientliga. jag är fullt emot hennes åsikter. jag gör inget direkt för att försöka förändra dem, delvis för att jag vet att det är hopplöst, jag talar däremot om för henne hur fel jag tycker att hon har. att man inte bara kan tycka illa om någon människa beroende på kultur och hudfärg.

men. till saken hör att hon förmodligen inte har särskild koll på vad hon egentligen tycker. det hela verkar väldigt vagt, och hon talar emot sig själv mer än en gång. egentligen tycker jag mest synd om henne. synd för att ingen i hennes närhet har gett henne en chans att se det ur en annan synvinkel tidigare.


så. jag undrar alltså. jag är emot fördomar av alla slag, däremot erkänner jag att vi alla ligger inne med dem på olika plan, men..hur okej är det att ha fördomar mot tex, den här vännen jag pratade om nyss? förhoppningsvis är det väl funtade människor som läser den här bloggen och är lite humana och välvilliga, som förstår att min väns tänkande och tyckande är..fel. oriktigt, inte fel kanske. men oriktigt. att hata en annan pga hudfärg kultur och land..det är liksom inte okej. och sådant vet man oftast. det är lite som att man lär sig skilja på rätt och fel, när man är liten.


blir mina fördomar mot hennes fördomar befogade därför att jag 'har rätt'?


det är lite svårt, ibland.

 
 
Linda

Linda

13 november 2008 23:47

Det är svårt det där med fördomar. Som sagt vi alla har dem, men jaa det är intressant ämne.
Bra inlägg du skrev

http://LindaDelicious.bloggagratis.se

 
jess

jess

13 november 2008 23:52

tack så mkt. kul att du kommenterar!

http://djess.bloggagratis.se

 
Ingen bild

MrSponge

14 november 2008 11:59

Jag förstår inte var dina fördomar mot hennes fördomar kommer in? En fördom för mig är som du skrev, att man tycker mindre om den hudfärgen pga det man hört utan att egentligen bildat sig en egen uppfattning. Att en annan sedan har den värderingen att så inte är fallet, är det i mina ögon en värdering kring ämnet, men inte en fördom. Vet inte hur jag ska förklara, men jag får inte intrycket av att du har en fördom mot en fördom. Eller? Jag måste nog definiera för mig själv vad som är en fördom och inte. Är fobier en fördom isåfall? "Sträcker jag fram handen biter hunden mig!" "Går jag ensam i natten och möter en färgad människa så våldtar han mig!" Äääh... Nu blev det för jobbigt. I quit!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av djess - 2 februari 2009 15:13

  vi gör såhär istället; denna bloggen får stå kvar tills alla mina läsare hittat till den nya.         http://jesswylde.blogg.se   ses där.   ...

Av djess - 13 januari 2009 13:14

    det är så bra att jag vill gråta:    

Av djess - 13 januari 2009 12:48

    jag och min bror snackade könsneutrala namn en dag. att det vore rätt coolt om jag hade hetat charlie. typ. eller sam. som förkortning ni vet.   då kom han tänka på en tjej i karlshamn. hon heter charlie frank.   frank är hennes efternamn. DET ty...

Av djess - 13 januari 2009 12:40

    jag skall ut och springa. men jag har inte kommit ngnstans än. vad jag vet. jag sitter här och snurrar på pysens stol, sörplar kaffe och lyssnar på nikola. jag hittar tusen saker att göra istället för det jag borde. dessutom är jag trött. då kän...

Av djess - 13 januari 2009 12:14

    nikola sarcevic - roll, roll and flee

Ovido - Quiz & Flashcards